Och på tal om europeisk film: jag har precis kollat klart på Sophie Scholl -- die letzen Tage. En quick recap: filmen handlar alltså om några medlemmar av motståndsrörelsen Vita Rosen i Nazityskland under Andra världskriget. De arresteras efter att ha spridit "högförrädiska" flygblad på Münchens universitet, och får sedan möta det nazistiska rättssystemets mörka sanningar. Ingen människa kan anklaga mig för att ge ut några spoilers här, eftersom filmens titel trots allt betyder "de sista dagarna".
För mig började filmen trots allt lite oskuldsfullt, det var motståndsförelse i för stora byxor med tillhörande hängslen, Sophie ser i grunden inte ut som den som vågar riskera livet för rättvisan, och ja...
Senare i filmen träffar vi också på försvarsadvokaten som ser ut som en ung John Malkovich

Tänk ännu yngre
Men det här är framförallt ett av de bästa filmena om mänskligt mod jag någonsin sett. Unga människor som går in i döden med ett leende på läpparna (ett sånt leende som säger: vi gjorde rätt), nazister som börjar inse sitt eget vansinne, samt ett budskap om att kamp som förts vidare till dagens människor.
Jag kom in på filmen efter en text av min favorittecknare Winston Rowntree. Han jämför Sophie Scholls öde med Hitlers privatsekreterare Traudl Junge. De var två kvinnor med väldigt lika bakgrund, båda var som tonåringar t ex entusiastiska över att vara en del av gemenskapen i Hitlerjugend. Sophie Scholl valde att se orättvisan och galenskapen med öppna ögon, och för det bestraffades hon med döden. Traudl Junge gjorde som många andra som hade varit en del av nazismen och hävdade att hon helt enkelt hade förstått vad som egentligen pågick, vilket som det framstår också verkade vara hennes personliga övertygelse, ända tills hon en dag gick förbi Sophie Scholls öde.
Trudl Junge insåg i det ögonblicket att sanningen aldrig hade varit långt borta för henne, och att ungdom inte var någon ursäkt för ignorans. Efter att hon insåg detta kunde Traudl Junge aldrig acceptera sig själv igen. Kort före sin död sa hon: "I dag sörjer två saker: ödet för de miljoner människor som mördades av nationalsocialisterna, samt flickan Trudl Humps (flicknamn) som saknade självförtroende och sunt förnuft för att kunna stå upp mot dem när tillfället var rätt."
Jag tänker också lite på den religiösa undertonen i filmen. Jag ser det som om det är Sophies och Hans (brodern) tro på den högre rättvisan (Gud) som ger dem det otroliga mod som de uppvisar. Jag tror dock aldrig de fick någon annan rättvisa, och det är ju det som gör filmen så förbannat sorglig. Hade jag gråtit till filmer hade jag definitivt gjort det till denna.
"Sophie Scholl is memorialized in the spirit of young people who see their youth not as an excuse for political apathy bu as a source of energy to connect with the world around them." -- Winston Rowntree